Szakmai beszámoló
Pályázati azonosító: NTP-PKTF-18-0008
Pályázó neve: Nők a Tudományban Egyesület
Pályázó címe: 1121 Budapest, Konkoly-Thege Miklós út 29-33.
Program címe: Scindikátor – tudománykommunikációs verseny és fejlesztési program fiatal innovátorok számára
A pályázati program lényege
A program a hazai és határon túli pályakezdő, kiemelkedően tehetséges fiatalok példaértékű innovációinak és társadalmi felelősségvállalásuk erősítésének támogatása egy tudománykommunikációs versenyen és a hozzá kapcsolódó kommunikációs és innovációs készségeket fejlesztő programon keresztül valósult meg. A verseny nyitott volt minden alap-, mesterszakos vagy doktori képzésben részt vevő 35 év alatti fiatal számára, akinek van saját tudományos vagy innovációs ötlete, kutatása, projektje az MTMI terület valamelyikén.
A támogatás segítségével megvalósult szakmai tevékenység időrendi összefoglalása
Elsődleges feladatának azt tekintette a program, hogy a hazai és határon túli pályakezdő technológia-orientált területeken tanuló és dolgozó, tehetséges és kreatív alap-,mesterszakos és doktorandusz hallgatókat felkészítse a több hónapos mentorprogram során egy sikeres innovátori életpályára, megküzdési technikák, a self branding és a networking elsajátításával. A programban résztvevő fiataloknak lehetőséget biztosítottunk arra, hogy személyesen találkozzanak a hazai startup accelerátorokkal,sikeres innovátorokkal,illetve a médiaszereplésnek köszönhetően további tehetséghasznosulást segítő cégek,szervezetek is felfigyelhessenek rájuk.
A képzések során személyre szabott mentorálás és csoportos tréningek segítették a résztvevőket.
- Tréning – ötletfejlesztő workshop – alapszintű tudománykommunikáció, innovációs ötletek projektté fejlesztése.
- Személyiségfejlesztő kommunikációs tréning
- Önmenedzselés, vezetői készségek tréning
- Innovációs készségek fejlesztése
- Személyiségfejlesztő egyéni mentorálás
- Személyiségfejlesztő egyéni mentorálás
- Egyéni önmenedzselés,vezetői készségek mentorálás
- Egyéni tudománykommunikációs képzés
- Tudománykommunikációs képzés
- Egyéni tudománykommunikációs képzés
A bevont célcsoport és a beválogatás módszerének bemutatása
A célcsoport 16-35 éves fiatalok, ezen belül MTMI alap- vagy mesterszakos illetve doktorandusz hallgatók, akik saját tudományos projektjükön dolgoznak, és szeretnék eredményeiket érthetővé és érdekessé tenni a nagyközönség számára is és elkötelezettek abban, hogy a tudományt és az innovációt vonzóvá tegyék a fiatalabb diákok számára is.
A résztvevők száma: ötletfejlesztő workshopon 35 fő, mentorprogramban 14 fő. Tehetségtípus: sikeres, kreatív, autonóm.
Beválogatás módszertana: online felületen jelentkezhettek a célzott tudományterületekről a programra, amiben bemutatták technológiai szenvedélyüket, tudományterületüket vagy kutatásukat. A jelentkezők közül szakmai zsűri választott egy előre meghatározott szempontrendszer alapján. A kiválasztás szempontjai az alábbiak voltak: mennyire kidolgozott az ötlet illetve a téma, mennyire érthető és kreatív az előadásmód és mennyire hitelesen tudja bemutatni elkötelezettségét a téma és annak népszerűsítése iránt. A kiválasztási folyamat két lépcsőben történt.
A program célközönségének és helyszínek bemutatása
Célközönség: Pályaorientáció szempontjából elsődleges célközönség a középiskolai diákok voltak, akiket a program a tudományos, technológiai pályák felé terel. Másodlagosan az egyetemi hallgatók, akik inspirálódtak ezekből a projektekből és elkötelezettebbé váltak leendő szakmájuk iránt. Fontos célközönség volt a középiskolai tanárok, illetve a szülők, akik hatással lehetnek a diákok pályaválasztására. Tudománykommunikációs szempontból pedig a laikus nagyközönség elérése volt a cél, akikhez a tudományt szeretnénk közelebb hozni.
Helszínek: Zipernowsky Tudományok és Művészetek Háza – Csoportos és egyéni foglalkozásokhoz ideális, inspiráló környezet biztosított. Döntő – elsődleges célja,hogy a tudományt, annak résztvevőit közelebb hozzuk a mindennapokhoz. Ennek legfőbb elemeként az audiovizualitással lehet profi előadásmódot nyújtani, egy mérsékelt show keretében.
A pályázatban megfogalmazott célok megvalósulása
A program célja volt felkutatni azokat a hazai és határon túli pályakezdő technológia-orientált területeken tanuló és dolgozó, tehetséges és kreatív alap-, mesterszakos és doktorandusz hallgatókat, kiemelkedően tehetséges fiatalokat – jövendő tudósainkat -, akik jelenleg is saját tudományos vagy technológiai kutatásukon, projektjükön dolgoznak és motiváltak arra, hogy a program segítségével a tudomány hírnökeivé váljanak, segítve ezzel egy híd építését a tudomány elefántcsonttornya és a társadalom közé. A célcsoport visszajelzései alapján a kitűzött célok megvalósultak.
Néhány visszajelzés:
“Nagyon sok üzenetet kapok a program után. Szakmai kollaborációk potenciális lehetőségeit generálta a verseny.”
“Hívtak rádiókba, cikket írtunk, valamint konferenciameghívást is kaptam. Ezen kívül a szakmai közeg is jobban megismert név szerint, ami új kapukat nyitott ki és hihetetlen mértékben bővítette a kapcsolati hálónkat. “
“Fantasztikus élmény olyan visszajelzéseket hallani, mikor valaki meséli mellettem az utcán, hogy a rádióban milyen jó beszélgetést hallott X témáról, én meg ott állok mellette, hogy helló, hát az én voltam 😊 ”
Azon tevékenységek és módszerek bemutatása, melyek segítségével a fiatalok megismerték az innovációs környezet sajátosságait, annak résztvevőit
A képzés során a mentorok közül többen is innovációs területen tevékenykednek, nekik a gyakorlati tudás és készségek átadása mellett az is a feladatuk volt, hogy az innovációs környezet elvárásait, jellegzetességeit közvetítsék a programban részt vevő fiatal innovátorok felé. Emellett az elődöntőn és az azt megelőző workshopon (kiegészítő tevékenység) találkozhattak az innovációs szervezetek és kutatóintézetek, technológiai cégek képviselőivel, aminek részben az a szerepe, hogy visszajelzést adjanak a projektekre az innovációs szcéna perspektívájából. Emellett ez a kapcsolatépítésre is jó alkalom volt.
Ezek mellett a következő rendezvények segítették az innovációs tevékenység megismerését:
- Kutatók éjszakája: a résztvevők a kutatói célokkal, tevékenységgel, módszerekkel ismerkedhettek szórakoztató formában
- Science Meet-up sorozat: meghívott előadókkal, akik betekintést adtak az aktuális innovációs trendekbe és a kutatás-fejlesztésbe, mint hivatásba
Tevékenységek és módszerek, melyek elősegítették a résztvevő fiatalok személyiségfejlesztését, ön-menedzselő, innovációs és vezetői készségeinek fejlődését
A mentorprogram csoportos és egyéni mentorálás keretében zajlott.
Személyiségfejlesztési, önmenedzselési készségek – A képzések fókusza a self branding volt, ennek keretében olyan kommunikációs technikákat tanultak, amik mind a verseny, mind az akadémiai szektorban segítségükre lehet. A cél az volt, hogy a résztvevők megismerjék saját magukat, képességeiket és lehetőségeiket, valamint hitelesen és érthetően kommunikáljanak, bízzanak magukban és megszabaduljanak félelmeiktől. A gyakorlati tréningek arra irányultak, hogy mindenki rátalálhasson a számára legközelebb álló műfajokra, gondolkodásmódra, stílusra.
Innovációs készség – Kutatók és stratégiai tervezők segítették a fejlődést. Ehhez a modulhoz tartozott részben a tudománykommunikációs képzés is. Tartalmi célként minden résztvevőnél a saját SCIndikátor döntőre szánt előadásának kidolgozását határoztuk meg. Ezek felépítésénél többnyire a design thinking, a kérdésalapú (inquiry based) és elbeszélő (story telling) megközelítéseket alkalmaztuk.
Vezetői készség – Business coach segítette a jó döntési stratégiák kialakítását, a saját célok felismerését, annak a technikáját, hogyan tudnak a résztvevők másokat is hatékonyan bevonni a cél megvalósításába, hogyan lehet egy csapatot felépíteni és működtetni, az erőforrásokat allokálni.
Tevékenységek és módszerek, melyek segítették a résztvevő fiatalokat az innovációs környezet által támasztott kihívások során keletkezett problémák (konfliktus, siker-, kudarcélmény, frusztrációk stb.) kezelésében
A programok során harmadik éve a kommunikációs képzésekből, valamint a személyes és business coaching világából ismert elemekkel dolgozunk. A kis létszámnak köszönhetően még a csoportos foglalkozásokon is lehetőség volt arra, hogy a coachok és mentorok személyre szabottan is foglalkozzanak egy-egy résztvevővel, amennyiben azt szükségesnek látták vagy a résztvevő maga jelezte az igényét. Így a kiadott projektfeladatok komplexitását is mindig az egyéni igényekhez megfelelően lehetett igazítani, biztosítva ezzel a személyes fejlődést. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy csoportos alkalmakkor egymás számára is visszajelzéseket fogalmazzanak meg, ezeket a kritikákat pedig a helyükön kezelve be tudják építeni a további munkájukba.
A konfliktusok kezelésének és a nyitott környezet kialakításának fontos pillére volt az improvizációs- illetve drámajáték foglalkozás, ahol a résztvevők eltérő szerepeken keresztül gyakorolták a különböző, valós életben is előforduló szituációk kezelését.
A program során a résztvevők számára biztosított találkozási lehetőségek (cégek, szervezetek, fiatal innovátorok stb.)
A mentorprogram során több alkalmat is biztosítottunk cégekkel, szervezetekkel, fiatal innovátorokkal való találkozásokra. Ilyenek voltak a Science meetup-ok, ahová a SCIndikátor program alumni tagjai, már befutott fiatal innovátorok is hivatalosak voltak. Formája: gondolatébresztő, vitaindító előadás egy kutatótól, majd kötetlen beszélgetés, kapcsolatépítés. Kiemelt esemény volt továbbá az elődöntő és a döntő is, előbbinél 100 meghívottal, utóbbinál 270 céges, akadémiai, fiatal innovátorral volt lehetősége a résztvevőknek kapcsolatot építenie.
Gyakorlati tapasztalatok, a résztvevők visszajelzései:
“Elkezdtem kidolgozni a saját vállalkozásomat, sok mindent kell még elrendezni hozzá, de eddig csak egy távoli álom volt, most viszont megvalósítható lesz remélhetőleg még ebben az évben.”
“Megnyertem a PhD napokat a MTTT PhD konferencián”
“Magabiztosabban beszélek nem csak a tudományomról, hanem bármiről. Már tudatosan használom a tanult technikákat, nem kell figyelnem annyira, mint a felkeszites alatt és már mások is észrevették, hogy érhetőbben adom elő magam.”
“A mentoroknak nagyon hasznos tanácsai voltak, amiket biztosan szerteágazóan tudok majd használni az életem során. Ezek közül néhány: 1 perc 1 dia, először legyen meg a szöveg, azután jöhet a prezi, forró szív, hideg fej.”
“Nagyon szuperek voltak a gyakorlati anyagok, amiket emailen küldtetek, rengeteget tanultam belőlük.”
A programsorozatban a bevont tehetségek kooperációja, a szakmai együttműködés
A felkészülés során nagy hangsúly került a program egyik alapértékét jelentő csoportkohézió kialakítására, amelyhez csapatépítő játékok és a feladatok közös megoldásai is hozzájárultak. Az egyes feladatok feldolgozásánál és értékelésénél a tudatos önreflexió mellett nagy teret kaptak a csoporttársak kritikai visszajelzései is.
Fontos eleme a kooperációnak az alumni csoport. Már két lezárt évet tud maga mögött a program. A korábbi évek tehetségei ezen a csoporton keresztül adják vissza az új generációnak az általuk tanultakat illetve amit azóta a pályán elsajátítottak. Ez teszi fenntarthatóvá az együttműködést. Részben mentorokként, részben külső kapcsolatok menedzsereiként működnek közre a továbbiakban.
A program hatása a hazai tehetségek és a tehetséges határon túli magyar, továbbá a külföldi programokban résztvevő magyar fiatalok közötti kapcsolatépítésére
A NaTE eddigi gyakorlatának megfelelően valamennyi programjában folyik tájékoztatás, illetve csaknem valamennyiben toborzás a határon túli fiatalok körében is. A Science meet-up-ok, a kapcsolatépítő workshopok, a mentorprogramok természetüknél fogva biztosították a kapcsolatépítést a résztvevők, a cégek, intézmények, meghívott előadók és a mentorok között. Ezeken a programokon közösen vettek részt a hazai és a határon túli fiatalok, így megvalósult a program egyik kiemelt célja: a jövő innovátorainak találkozása a befutott, sikeres kutatókkal, innovátorokkal.
A mentorprogram tudatosan fontos eleme a közösségépítés a hazai, a határon túli és a külföldi programokban résztvevő magyar fiatalok között, így a résztvevő fiatalok egy szoros közösség tagjaként léptek ki a programból. A 2019. év SCIndikátor verseny egyik különdíjasa is például újvidéki illetőségű. A szakmai zsűrit pedig szlovák és vajdasági illetőségű zsűrítagok is alkották.
A megvalósult tevékenységek bemutatása, különös tekintettel arra, hogy ezek milyen területen és miként járultak hozzá a bevont tehetségek társadalmi felelősségvállalásának kialakulásához, erősödéséhez
A SCIndikátor verseny és mentorprogram egyik fontos alapértéke, egyben alapvető követelménye is, hogy a pályázó a választott témával is bizonyítsa a társadalmi felelősségvállalás iránti elkötelezettségét. Ez a követelmény megjelent a pályázati felhívásban és a zsűri tagjainak döntését is befolyásoló kritériumként. A 2019. évi SCIndikátor verseny 1. helyezettje például csapatával olyan komposztálási technológiát fejleszt, amely egy hónap alá képes csökkenteni a háztartási bioműanyag hulladék lebomlási folyamatát.
A verseny után különféle rendezvényeken személyesen népszerűsítették és népszerűsítik a tudományt. Ennek kettős szerepe van a társadalmi felelősségvállalás szempontjából:
- Ezek a fiatalok részt vállalnak a tudomány átlagemberekhez, társadalomhoz való közelebbviteléhez, ami kiemelt téma ma az egész világon. A felkészítés során kiemelt figyelmet kapott az, hogy laikus közönség felé is érthető, élvezhető módon kommunikálják a tudományos eredményeket.
- Szerepmodellként jelennek meg a fiatalok előtt, amikor iskolákba, egyetemekre látogatnak el, ezzel terelve a tudományos és innovációs pályák felé a fiatalokat. A korábbi résztvevők mentorokként térnek vissza a programba, erősítve bennük a felelősségtudatot, hogy ők is adjanak át tudásukból, tapasztalataikból az újaknak.
A pályázati támogatásból megvalósult kiegészítő tevékenységek tapasztalatai a résztvevők visszajelzéseinek figyelembevételével
1. kiegészítő tevékenység – Ötletfejlesztő és alap tudománykommunikációs workshop
A pályázók közül a legjobb 30jelentkező vehetett részt a workshopon, aminek célja az volt, hogy hasonló szintre hozza fel a résztvevőket. Ennek érdekében 2 napos intenzív kurzus során fejlesztették tovább egyéni segítséggel a tudományos projekjük bemutatását, és egy alapszintű tudománykommunikációs képzést is kaptak.
Visszajelzés a tevékenységről: “Nagyon élveztem, hogy olyan személyek vesznek körül, akik annyira nagyon szeretik a kutatásukat, mint én.”
2. kiegészítő tevékenység – Nyilvánosság biztosítása a programban résztvevők számára
A SCIndikátor program céljainak eléréséhez elengedhetetlenül fontos a széleskörű nyilvánosság biztosítása, amelyet országos médiakampányon keresztül valósítottunk meg. A sokszínű mentoralkalmaknak köszönhetően, ahol a sajtószereplés is egy kiemelt terület volt, a mentoráltak magabiztosan és élvezetesen tudtak tudományos szenvedélyükről, kutatási eredményeikről mesélni a különöböző médiumoknak. Számukra rádió, TV és országos hírportál megjelenést biztosítottunk a már kiépített médiakapcsolatokon keresztül.
A programban résztvevők nyilvánosságának biztosítása
Az országos médiakampány mellett a mentoráltaknak rádió, TV és országos hírportál megjelenést biztosítottunk ( Sajtómegjelenések )
- 14 fő 19-34 év közötti tehetséges, tudománykommunikációból professzionális szinten felkészült tehetséges fiatal, akik képessé váltak a társadalom felé érthetően kommunikálni tudományos projektjüket
- Határon átnyúló szakmai kapcsolatok jöttek létre a résztvevő fiatalok között
- 3 találkozó valósult meg a programban résztvevő tehetségek és innovációs szervezetek képviselői, lehetséges mecénások között
- 5 új önkéntes mentor jelentkezett az alumni csoportból
- Spin-off projektek: a versenyzők között új együttműködések alakultak ki, új innovációs projektekre
- Együttműködések, kutatási részvétel felajánlás, szakmai cikkek
A programba bevont megvalósító személyek és az általuk ellátott tevékenység bemutatása
Kraszkó Zita – Improvizációs tréner, színész, műsorvezető. Kommunikációs tréningjei az improvizációs drámapedagógia eszköztárára építettek. A cél az volt, hogy a résztvevők megismerjék képességeiket, tehetségüket, lehetőségeiket és rutint szerezzenek a nyilvánosság előtti szereplésben, hitelesen és érthetően kommunikáljanak, bízzanak magukban és megszabaduljanak félelmeiktől.
Orlai Balázs – stratégia tervező, a MOME oktatója. Business coaching feladatkörét látta el programba bekerült fiataloknak.
Stöckert Gábor – Rovatvezető, korábban programozó volt. 2019 óta egy online újság főszerkesztő helyettese. A tudománykommunikációt munkájából adódóan igen fontosnak tartja, és úgy véli, hogy a tudományos eredmények közelítése az átlagemberhez az újságíró és a kutatóintézetek közös feladata.
Rosa Susana Durao Nhancale – politikatudományt és alkalmazott matematikát tanult Budapesten és Bostonban. A mentorálás során az alábbi témaköröket vette sorra: önmenedzselés, hogyan lehet támogatót szerezni a kutatáshoz, alapfogalmak tisztázása, mit tesz a közösségért és hogyan szolgálja legnagyobb hasznosulás mellett a tudományterületet, amit képvisel a résztvevő.
Juhász Ádám – kommunikációs tréner. Ázsiában és Európában,készségfejlesztö tréningekkel,vezető- és döntéshozatali képzésekkel foglalkozik. A SCIndikátor programban a tapasztalati tanulás módszertanát, önmenedzselés,vezetői készségeket oktatta.
Zsiros László Róbert – tudománykommunikációs szakértő, rádiós műsorvezető. Ismeretterjesztő YouTube csatornája mellett foglalkozásaival gyakran vesz részt science fesztiválokon is Európa-szerte. Tudományos fokozatát molekuláris biológiai területen végzett kutatásaival szerezte. Pro Scientia Aranyéremmel, tudományos újságírói munkájáért Hevesi Endre-díjat kapott. Az indulás óta vezető mentorként segíti a résztvevőket.
A palyázat keretében megvalósuló programhoz kapcsolódó egyéb rendezvényn bemutatása
Bár nagyrészt nem a Támogató pályázati forrásából valósultak meg, de részét képezte a programnak két rendezvény – a SCIndikátor elődöntő és döntő. A döntő eseménye arculatát és tartalmát tekintve is rendhagyó volt a megszokott tudományos rendezvényekhez képest. Rendezvény célja volt megmutatni a tudomány új arcait, akik a nagyközönség számára izgalmasan és lebilincselően, ugyanakkor hitelesen mesélnek kutatási területükről. Az esemény célja volt az is, hogy a tudomány kijusson a tantermek falain kívül és megmutassa, hogy az szórakoztató is lehet. A diverz közönségtől érkező visszajelzések alapján többen új tudományos ismeretekkel gazdagodtak, a záróeseményt egy magas kulturális színvonalú időtöltésként írták le, és külön kiemelendő, hogy az eseményt alkalmasnak látják arra, hogy a fiatal kutatókról és műszaki szakemberekről alkotott közvélekedést pozitív irányba befolyásolják. Szintén az esemény komolyságát jelzi, hogy komoly kommunikációs szakemberek vállalták a zsűriben való szerepvállalást.
A megvalósított program változása a tervezetthez képest
Pozitív eltérés, hogy sokkal több pályázat érkezett (108 db) az eddigi évekhez képest, köszönhetően annak, hogy a támogatásból egy jól átgondolt, profi kommunikációs kampányt tudtunk megvalósítani. A tréningek időpontját tekintve a résztvevők igényeihez alkalmazkodtunk, hogy minden alkalmon biztosítani tudjuk a közel maximális létszámot, így 4 alkalom tömbösítve lett megtartva (4 külön időpont helyett 2 külön időpontban valósultak meg a tréningek). Változás történt a tréning alkalmak helyszínében (Grund) is, ennek gazdasági okai voltak, kedvezőbb feltételekkel tudtuk máshol megvalósítani őket, valamint változott az elődöntő és a döntő tervezett helyszíne is hasonló okok miatt.
A SCIndikátor mentorprogramot kísérő eseményekre (elődöntő, döntő) időközben – az NTP pályázat beadása után – támogatást nyertünk. A két támogatás egymástól jól elkülönítetten lett felhasználva, míg az NTP támogatás a mentorprogramra, addig a másik támogatás a két kísérő eseményre lett elköltve (kivétel ezalól az elődöntőre elköltött szerény catering költség és a döntő projektmenedzsmenti díja, amik az NTP támogátására lettek terhelve, és a másik támogatás költségvetésében egyáltalán nem szerepeltek).
Jelenléti ív kitöltése az önfejlesztő workshopon sajnos hiányos maradt, de a képek bizonyítják, hogy a 27 fő megjelent a programon.
A kommunikációs kampány kiemelt célja volt a széleskörű sajtójelenlét is, amit idén szintén sikerült túlszárnyalni a várakozásokhoz képest.
A tervezett/vállalt indikátorok és a megvalósult adatok közötti eltérés rövid indoklása
Egyeztetve a tevékenységeket megvalósító szakemberekkel, végül a 108 pályázó közül 30 fő számára biztosítottuk az ötleltfejlesztő workshopon való részvételt csoportdinamikai szempontok miatt, melyre 27-en jöttek el, de később a maradék 3 fő is becsatlakozott a science meetup-okra, egyéb találkozásokra. A kiválasztott 30 fő nemi eloszlása 50-50% volt, így a 18 fő fiú helyett 15 fő lett bevonva. 1 fővel kevesebb roma diák került be a programba, illetve a határon túli magyar felsőoktatási hallgatók száma 4 fő helyett 1 fő lett.
Bár az elődöntőn 14 fő került kiválasztásra, személyes, egészségügyi okok miatt a tréning alkalmakról 1 fő lemorzsolódott, így végül csak 13 fő állt a színpadra a döntő eseményén.
Pozitív eltérés, hogy a sajtómegjelenések a kitűzött 30 db helyett 67 db lett. Továbbá több hátrányos helyzetű fiatal számára tudtunk lehetőséget biztosítani (4 fő helyett 6 főnek), és jóval magasabb volt a résztevők közül azoknak a száma, akik külföldi programokban részt vettek már.
A támogatásból beszerzett tárgyi eszközök bemutatása és hasznosulása
Nem történt tárgyi eszköz beszerzés a támogatásból.
A fotódokumentáció itt elérhető.